Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.04.2015 18:34 - Скалата Провъртеник, пещерата Проходна и екопътеката Златна Панега
Автор: rumyeah Категория: Туризъм
Прочетен: 18843 Коментари: 3 Гласове:

Последна промяна: 01.05.2015 14:26

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Чудесната пролетна екскурзия, чийто първи ден съм описала тук, продължи със сутрешна разходка от х. Провъртеник до едноименната скала.

Изглед към Провъртеника от едноименната хижа малко след изгрев слънце:

Тръгнахме малко преди 8 ч., първо в обратна посока, за да пресечем Искър по жп моста, после по черен път покрай микроязовира - към Провъртеника:

И нататък - по склона през гората, малко без път, докато излязохме на високото и Провъртеникът застана пред нас в профил:

Поглед назад към бента и моста на р. Искър.

Наближаваме - и тези скали са с пролетни венци от жълти цветя :)

Скалата Провъртеник отблизо и "отзад":

Поглед към Искър в посока Карлуково (а скалите вдясно останаха за разглеждане следващия път):

Върнахме се по по-ясна и по-обиколна пътека,преминаваща в черно пътче, до насипа и после - в хижата. Последен кадър към забележителната скала, плюс "къщата на Флинтстоун", непосредствено зад х. Провъртеник:

Към 10 и нещо се сбогувахме с любезния хижар и се натоварихме на буса - в посока Пещерния дом над гара Карлуково. Там слязохме и се полюбувахме за кратко на панорамната гледка към Искърския плолом. Впрочем, неотдавна обикалях този район и затова този път не наблегнах на фотографирането му...
Оттам се запътихме към величествената пещера Проходна:

Този път вътре беше особено светло!

Окната:

За съжаление, на снимките синьото небе в каменните "очи" се вижда само при увеличение:

Маша и Буря, покачени на "трона":

А Пламен се е изкатерил на скалата отзад...

Другият вход на пещерата Проходна:

Без да бързаме, се разходихме по платото наоколо и първо надникнахме към пропастната пещера Банковица:

После обиколихме преддверието на пещерата Свирчовица:

А накрая надникнахме над "окната" на Проходна (парапетът, който се вижда на долната снимка, е между двете дупки):

Към 12:30 се качихме на нашия бус, който ни чакаше на поляната край шосето за с. Карлуково и се отправихме към Луковит, където си взехме студени бири от един магазин и веднага след излизане от града в посока София се отбихме на паркинга в началото на екопътека Златна Панега, където се разположихме в една беседка за обяд.

Към 13:30 поехме по самата пътека - в началото тя минава под малък насип, върху който са издълбани две дупки, подобни на тези в пещерата Проходна. Всъщност въпросната екопътека завършва именно там, но на практика се посещават само двата й края: единият е покрай река Златна Панега, а другият - в Задънения дол с многото пещери в съседство на Проходна.

Следва спускане към долината на река Златна Панега:

В един кратък участък спускането става по стръмна стълба:

И тук има живописни скали, естествено...

Но основната атракция е самата река, с приказно млечните си води и наклонените дървета около тях...

На няколко места има построени беседки, повечето снабдени и с огнища...

Има и няколко стабилни мостчета за преминаване на реката:

Най-интересната част от пътеката е преминаването по две дървени "палуби" над реката, до отвесните скали:

Поглед нагоре към една от скалите:

За около 50 мин.  стигнахме до карстовия извор Златна Панега. Там има построен заслон, както и няколко масички с пейки в скалната ниша.

Нататък пътеката е "без река" - първо през поляните, после изкачва скалите (на долната снимка) и нататък по равно към Карлуково...

Карстовият извор Златна Панега:

След подобаваща почивка край извора тръгнахме обратно към паркинга. На десния бряг на реката има немалка пещера:

Тази последна "пълнеща душите" разходка трая около два часа. Към 15:30 бяхме при нашия бус и съвсем лежерно отпътувахме обратно към София...

Гласувай:

1. tikoev - Вълшебно!
29.04.2015 19:46
Вълшебно!
цитирай
2. panazea - Благодаря , че ме направи съпричастна на тези красоти !
29.04.2015 20:05
Човек трябва да ги гледа отново и отново !
3. planinitenabulgaria - У мен има някакво силно привлиичане
01.05.2015 23:31
към реката Искър от извора й под вр. Канарата до вливането й в Дунав при с. Гиген. Причината е може би това, че баща ми е от този край. А аз наистина съм за книгата на Гинес, защото описах 2000 кв. км. площ, която обхваща цялата водосборна зона на реката.
Проходната пещера я грози опастност - по арката й преминава път, а по него вече пътуват тирове. Не сме далеч от времето, когато идиотите ще разрушат този природен хпаметник. Втората опастност е циганизацията на този район, която пропъжда с битовия си тероризъм малкото останали българи по този край. Горе в селото ромовете вече се прескачат и нищо не може да ги спре, когато тръгнат да крадат има да събират материали за скрап от напуснатите къщи.
В приюта за луди се намират само опасните луди, които са агресивни и убиват. Те са зарещшетени, но въпреки това има случай понякога на убити служители и лекари от лудницата.
Страхотна разходка сте направили, брависимо!